Sunday 7 August 2011

Harta

Ajarlah anak anak bahawa kehidupan didunia ini adalah sementara dan kita menuju ke alam yang lebih kekal. Bukan untuk menidakkan kepentingan dunia tapi menyeimbangkan dengan akhirat. Agar kita tidak terlupa dan leka dengan kedunian semata mata.

Kita mencari bertungkus lumus untuk benda yang sementara dan meringankan tuntutan untuk bekalan di alam yang kekal. Kita korbankan banyak benda untuk keduniaan, walhal kita hanya perlu korban masa yang juga dipinjamkan untuk kita beribadah.

Sedangakan nyawa kita pun dipinjamkan Allah, inikan pula harta benda...

Fikirkan sejenak, dalam kita mencari kebendaan apa yang telah kita korbankan dan apa dan siapa yang terkorban. Bagaimana masa yang diperuntukkan untuk anak anak, kalau kurang tambahlah. Ini lah bekalan kita selepas kita tiada didunia ini. Kalau tidak laburkan sekarang macamana nak tuai hasilnya.

Banyak lagi yang kita korbankan.. Ketenangan, kesihatan dan lain lain.

Ramadhan ini, kita tekad kutip semula serpihan serpihan yang berciciran, kita tangkupkan semula dengan tekad dan azam.. Insyaallah


 

No comments:

Post a Comment

The Chosen Path

Dedication This wrinting is dedicated to my family that continuously pray for my well being and success. To my children that understand t...