Saturday 6 August 2011

Negara ku

Mewahnya negara ini, orang asing datang berduyun-duyun bekerja. Ku lihat ramai pendatang Bangla yang mencari rezeki dan seterusnya mempunyai kekukuhan ekonomi dengan berniaga ramai yang telah berkereta, motosikal menjadi perkara biasa.

Pendatang Pakistan, Indon dan lain lain lagi tak kurang berkemampuan seperti berkereta dan bermotosikal. Ramai pendatang dari Afrika yang berniaga disini.

Keadaan ini membuat kita berfikir, apakah peluang yang terujud ini begitu melimpah sehingga pendatang melimpah merebut segala kesempatan.

Tetapi dimanakah rakyat tempatan, adakah kita terlalu selesa didalam kepompong sendiri yang dipanggil "comfort zone", sehingga tidak melihat keluar dan merebut segala kesempatan dan peluang yang terdedah?

Apakah keadaan kita lebih kompleks dari yang kita fikirkan? Adakah kita sentiasa merebut peluang yang tak tercapai oleh kemampuan kita sendiri. Adakah kita sentiasa dihaluakan oleh projeck yang menjanjikan keuntungan yang berlipat ganda dalam masa yang singkat.

Perniagaan kecil yang sukar dan tidak menjanjikan pulangan berjuta dalam masa yang singkat langsung tidak menarik perhatian warga sendiri. Sekiranya ini menjadi fenomenanya maka bayangkan apakah nasib generasi akan datang.

Perlu kita fikirkan dari segala sudut, apakah sebab musabab kurangnya pembabitan warga kita (apakah benar kurang?), apakah rintangan-rintangan yang menyebabkan kegagalan atau lemahnya daya momentum warga kita dipersada ini.

Perniagaan tidak hanya memerlukan modal dan perancangan, tapi semangat dan ketahan diri dan mental paling utama.

Bagi peniaga yang menceburi diawal perniagaan, dengan modal yang sedikit dengan pengetahuan yang cetek, tanpa pengalaman yang tebal, hanya semangat dan kekentalan diri yang menemani. Kesukaran mendapatkan sokongan modal diawal perniaaan menambahkan perit. Mungkin inilah faktor yang menyebabkan ramai yang kecundang di tengah jalan.

Memang banyak yang kita dengar bantuan dan tabung yang tersedia, tetapi senangkah kita mendapatkan segala peruntukan itu?  Akan kita kupaskan sedikit demi sedikit,,,

No comments:

Post a Comment

The Chosen Path

Dedication This wrinting is dedicated to my family that continuously pray for my well being and success. To my children that understand t...